Gepost op 2018-03-15
Begin januari kondigde Mark Zuckerberg belangrijke veranderingen aan voor de nieuwsfeed die gebruikers te zien gingen krijgen. Berichten van vrienden en familie werden belangrijker, terwijl content van bedrijven en nieuwsuitgevers aan belang gingen afnemen. De eerste cijfers van het analistenbureau AdStage suggereren dat gebruikers door de nieuwe maatregel minder advertenties voorgeschoteld krijgen en dat de prijzen de advertenties de hoogte zouden ingaan.
De voorspelling van Zuckerberg eerder dit jaar, leekt dus werkelijkheid te worden. Twee maanden geleden stelde hij dat gebruikers minder tijd op Facebook zullen spenderen maar dat dit op langere termijn zowel de gebruikers als het bedrijf ten goede zal komen. "Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert meer waardevol zal zijn", schreef de Mark Zuckerberg.
Minder advertenties, hogere prijs?
Minder aanbod resulteert in een hogere prijs: de kostprijs voor duizend advertenties lag in januari van dit jaar 122 procent hoger vergeleken met een jaar eerder. Verder is het aantal advertentie-impressies met drie procent gedaald.
De cijfers voor februari zijn gematigder, maar vergeleken met het jaar voordien blijft het om een hoge toename gaan. Vorige maand lag de kostprijs voor duizend advertenties 77 procent hoger dan een jaar voordien. Het aantal impressies is tegelijk ook gestegen met 18 procent. Dat getal blijft een magere stijging vergeleken met de 52 procent meer impressies van december vorig jaar.
"Als we de maanden januari en februari bekijken, zien we dat de veranderingen in het algoritme een belangrijke rol hebben gespeeld". De eerste twee maanden van het vernieuwde Facebook-nieuwsoverzicht hebben dus wel degelijk invloed gehad op de advertentiekosten van het sociale netwerk.
Wat verdient Facebook aan de wijziging?
De advertentie-inkomsten van het bedrijf gaan van kwartaal over kwartaal de hoogte in. Het laatste kwartaal van 2017 was goed voor 12.8 miljard dollar aan inkomsten, tegenover de 10.1 miljard dollar in kwartaal drie. Het valt nog af te wachten welke invloed de veranderingen in de newsfeed zullen hebben op de inkomsten van Facebook in het eerste kwartaal van 2018.
© 2019 Grip Graphics. Alle rechten voorbehouden.