Blog

Nieuwe Facebook algoritme jaagt de advertentieprijzen de hoogte in.

Gepost 15-03-2018

Begin januari kondigde Mark Zuckerberg belangrijke veranderingen aan voor de nieuwsfeed die gebruikers te zien gingen krijgen. Berichten van vrienden en familie werden belangrijker, terwijl content van bedrijven en nieuwsuitgevers aan belang gingen afnemen. De eerste cijfers van het analistenbureau AdStage suggereren dat gebruikers door de nieuwe maatregel minder advertenties voorgeschoteld krijgen en dat de prijzen de advertenties de hoogte zouden ingaan.

De voorspelling van Zuckerberg eerder dit jaar, leekt dus werkelijkheid te worden. Twee maanden geleden stelde hij dat gebruikers minder tijd op Facebook zullen spenderen maar dat dit op langere termijn zowel de gebruikers als het bedrijf ten goede zal komen. "Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert meer waardevol zal zijn", schreef de Mark Zuckerberg.

Minder advertenties, hogere prijs?

Minder aanbod resulteert in een hogere prijs: de kostprijs voor duizend advertenties lag in januari van dit jaar 122 procent hoger vergeleken met een jaar eerder. Verder is het aantal advertentie-impressies met drie procent gedaald.

De cijfers voor februari zijn gematigder, maar vergeleken met het jaar voordien blijft het om een hoge toename gaan. Vorige maand lag de kostprijs voor duizend advertenties 77 procent hoger dan een jaar voordien. Het aantal impressies is tegelijk ook gestegen met 18 procent. Dat getal blijft een magere stijging vergeleken met de 52 procent meer impressies van december vorig jaar.

"Als we de maanden januari en februari bekijken, zien we dat de veranderingen in het algoritme een belangrijke rol hebben gespeeld". De eerste twee maanden van het vernieuwde Facebook-nieuwsoverzicht hebben dus wel degelijk invloed gehad op de advertentiekosten van het sociale netwerk. 

Wat verdient Facebook aan de wijziging?

De advertentie-inkomsten van het bedrijf gaan van kwartaal over kwartaal de hoogte in. Het laatste kwartaal van 2017 was goed voor 12.8 miljard dollar aan inkomsten, tegenover de 10.1 miljard dollar in kwartaal drie. Het valt nog af te wachten welke invloed de veranderingen in de newsfeed zullen hebben op de inkomsten van Facebook in het eerste kwartaal van 2018.

De nieuwe tijdslijn van Facebook "Closer Together"!

Gepost 19-01-2018

Daar is heel wat om te doen geweest de laatste dagen, vooral beheerders van pagina's maken zich al dan niet zorgen. Met "Closer Together" wil Facebook terug naar zijn roots. Opnieuw meer berichten van je vrienden en minder berichten van bedrijven en nieuwsorganisaties op je tijdslijn.

Toen Mark Zuckerberg in 2004 Facebook startte, dat was toen nog onder de naam "The Facebook" was het zijn bedoeling om studenten van Harvard met elkaar in contact te brengen. The Facebook sloeg onmiddellijk aan bij de studenten en al snel werd "The Facebook" opengesteld voor andere studenten. In 2005 werd de naam aangepast naar Facebook.com en in september 2006 opengesteld voor iedereen. Eind 2006 waren er maar liefst 12 miljoen gebruikers, in juli 2010 een half miljard. Vandaag zitten we aan meer dan 2 miljard gebruikers.

Met het nieuwe algoritme dat Facebook gaat toepassen zullen foto's en video's van vrienden en familie dus terug absolute voorrang krijgen. We merkten dit al een tijdje, sinds midden september 2017. Sinds toen was er al een minder bereik op pagina’s waar te nemen. Dit was een voorproefje, want enkel berichten die écht interactie uitlokken zullen in de toekomst nog op bereik kunnen rekenen. Dat was vroeger ook al, maar zal nu nog sterker worden.

Vooral bij de professionele gebruikers leidt dit tot zenuwachtigheid: zullen hun commerciële boodschappen (nog) minder zichtbaar zijn als ze er niet voor betalen? Het komt er op neer dat posts die geen reacties, likes of 'shares' opleveren, en niet relevant voor je doelgroep zijn, minder zichtbaar zullen worden. Posten om te posten, heeft dus echt geen zin meer. Wil je dat bepaalde berichten toch goed scoren zal je er voor moeten betalen. Het wordt dus dé uitdaging om écht waarde toe te voegen (en relevant te zijn voor jouw doelgroep) en interactie uit te lokken en niet enkel aandacht te trekken.

Is dit nu het einde van de bedrijfspagina’s? Neen. Facebook is en blijft een commercieel bedrijf. De App zelf mag dan wel gratis zijn. Facebook wil dat wij zo lang mogelijk op Facebook zitten omdat het op die manier enorm veel te weten komt over ons en deze gegevens worden doorverkocht omdat ze zeer waardevol zijn voor marketeers. Mark Zuckerberg wil ons terug met elkaar in contact brengen. Ons terug met elkaar laten praten. En ons dus niet enkel door onze tijdslijn laten scrollen. Hij wil ons terug actiever maken op Facebook. Als hij daar in slaagt en de perceptie rond Facebook verandert terug, gaan mensen Facebook terug positiever ervaren. Community building dus. En daar zullen adverteerder gretig op inspelen.

Gratis Tips

Ontvang tips en weetjes die wegwijs en duidelijkheid brengen in de wereld van sociale media.

Wij sturen een email met de link naar de digitale PDF.


Lees in onze privacyverklaring hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Meer informatie over onze tips

Overtuigd van onze kwaliteiten?

Contacteer ons